Wymiana płynu chłodniczego

wymiana płynu chłodniczego

Post dodany: w kategorii: porady.

Układ chłodzenia w pojeździe jest niezwykle ważny- zapobiega przegrzaniu silnika i pozostałych podzespołów w pojeździe. Aby zapewnić prawidłową pracę tego układu należy kresowo wymieniać krążący w nim płyn chłodniczy.

Jaki płyn chłodniczy stosować?

Podstawową informacja, jak powinna zostać przez ciebie sprawdzona przed wyborem odpowiedniego płynu chłodniczego, to spełnienie polskiej normy PN-C-40007:2000, która jest gwarantem jakości oraz skuteczności działania płynu. Kwalifikowany jakościowo płyn oznaczony jest na opakowaniu specjalnym znakiem certyfikującym. Przy wymianie całego płynu zawartego w układzie chłodzącym nie musimy kierować się kolorem dotychczas używanego płynu ani porównywać właściwości z poprzednio używanym płynem.

Ponadto wyróżniamy trzy rodzaje płynów chłodniczych, spośród których możemy wybrać konkretny, jakim wypełnimy układ chłodniczy naszego pojazdu:

• płyn chłodniczy IAT- przeznaczony do starszego typu pojazdów, jego bazą są krzemiany, które podczas przemieszczania się płynu w układzie chłodzącym tworzą złogi, powodujące zatykanie się kanalików w chłodnicy; wymaga wymiany średnio co dwa lata;

• płyn chłodniczy OAT- wyróżniają się podwyższoną trwałością w porównaniu do płynów IAT, bazują na kwasach organicznych, zapewniających tworzenie 20-krotnie cięższej warstwy ochronnej oraz pracę w szerszym zakresie temperatur; okres wymiany wynosi średnio około 4 do 5 lat;

• płyn chłodniczy HOAT- hybrydowe połączenie technologii OAT i IAT, gwarantujące podwyższoną odporność na korozję układu chłodniczego.

Płyn chłodniczy możemy zakupić w formie koncentratu, który samodzielnie należy rozcieńczyć w proporcji pół na pół z wodą lub zalecanych przez producenta (dzięki temu uzyskuje on odporność na zamarzanie nawet w 30°C). Wybierając już rozcieńczony płyn zyskujemy gwarancję odpowiedniej proporcji składników. Pamiętajmy, że zawsze w Warszawie możemy wezwać pomoc drogową z Rembertowa, co jest na pewno bardzo dobrym pomysłem.

Jak spuścić płyn chłodniczy?

Przed rozpoczęciem prac zaopatrz się w plastikową miskę lub pojemnik, o pojemności około 5 litrów, lejek, wodę destylowaną oraz płyn chłodniczy. Wymianę wykonuj tylko na zimnym silniku. Zawsze również można posiłkować się wezwaniem lawety w Warszawie co jest na pewno jedną z opcji. Następnie:

• odkręć nakrętkę znajdującą się na górze zbiornik wyrównawczego,

• odkręć korek w chłodnicy,

• odszukaj zawór spustowy- powinien on znajdować się na dole chłodnicy

• połóż przygotowany pojemnik pod korek i odkręć zawór,

• poczekaj na opróżnienie się układu chłodniczego ze starego płynu (należy go oddać do odpowiedniego zakładu, który zajmie się jego utylizacją),

• po tym, jak cały płyn chłodniczy wypłynie z układu, zakręć zawór spustowy w chłodnicy,

• oczyść układ chłodzenia ze złogów i pozostałości w nim nagromadzonych- wlej do zbiornika wyrównawczego preparat czyszczący i dolej odpowiednią ilość wody destylowanej- do poziomu maksymalnego w zbiorniku, uruchom silnik i ogrzewanie w pojeździe na kilka minut, a następnie- po zgaszeniu silnika- odkręć zawór spustowy i zlej mieszaninę z osadami;

• jeśli zachodzi taka konieczność lub producent tak wskazuje- powtórz czyszczenie lub przepłucz układ chłodzący wodą destylowaną;

• zakręć zawór spustowy;

• wlej dobrany, nowy płyn chłodniczy- w ilości odpowiedniej do układu chłodniczego twojego samochodu;

• odpowietrz układ chłodzący zgodnie z zaleceniami producenta twojego pojazdu- odkręć nakrętkę płynu wyrównawczego, uruchom silnik i sprawdź, czy pojawiły się pęcherzyki i ubyło płynu; jeśli tak- dolej go- zakręć korek zbiorniczka i sprawdź sprawność ogrzewania (jego prawidłowe działanie jest objawem prawidłowego działania układu).

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

O odpowiadający za prawidłowe utrzymanie temperatury silnika układ chłodzenia należy dbać i regularnie kontrolować jego stan- w tym stan zarówno ilości płynu chłodniczego, jak i jego jakości. Należy również okresowo (w zależności od rodzaju płynu chłodniczego, z jakiego korzystaliśmy uprzednio) wymieniać płyn, by zachować skuteczność jego działania. Także pamiętajmy o sprawdzeniu pojazdu przed długa podróżą, aby być pewnym tego, że dowiezie nas do celu.

Jakie są inne sytuacje, w których powinniśmy wymienić płyn chłodniczy? Zużycie płynu chłodniczego objawia się:

• utratą wydajności hamowania

• zmianą koloru płynu chłodzącego na ciemniejszy,

• brakiem klarowności płynu i widocznymi osadami w zbiorniczku wyrównawczym,

• negatywnym testem wykonanym aeratorem

• zapaleniem się kontrolki na tablicy rozdzielczej- to ostatni sygnał zwiastujący rychłą awarię.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *