Zepsuło się auto i hamulce nie działają? Tylko sztywny hol!

Post dodany: w kategorii: porady.

Zepsuło się auto i hamulce nie działają. Pozostaje ci sztywny hol lub pomoc drogowa. Przepisy jasno precyzują, kiedy można holować pojazdy na holu giętkim a kiedy na sztywnym. Przypominamy o nich.

Wiadomo, jesteśmy firmą pomocy drogowej. Wozimy auta całe, rozbite i po awarii w całej Polsce, nie tylko w Warszawie. A jednak, jesteśmy w stanie zrozumieć niechęć do zaufania pomocy drogowej i do zapłacenia za transport pojazdu po awarii na niewielką odległość. Wiadomo, zawsze, jeśli holuje cię kolega, wyjdzie taniej. Jednak chcielibyśmy przypomnieć o pewnych zasadach, które obowiązują podczas samodzielnego holowania, zwłaszcza o tym, że w pewnych przypadkach konieczny jest sztywny hol.

Holowanie na sztywnym holu – kiedy jest konieczne?

Kiedy jest konieczne holowanie na sztywnym holu? Co to jest w ogóle sztywny hol? Najczęściej bowiem spotyka się auta holujące na holu giętkim, czyli na linie, która znajduje się w większości bagażników samochodów, a kupić ją można na każdej stacji paliw. Hol sztywny jest droższy, a do tego trudno go w bagażniku trzymać, taki dosyć nieporęczny sprzęt z niego jest. Jednak Kodeks Drogowy jasno mówi, że jeśli twoje auto ma niesprawny jeden z dwóch układów hamulcowych, to powinien go holować już na sztywnym holu, ponieważ lina przeznaczona jest do holowania auta ze sprawnymi w pełni hamulcami obu układów. Hol sztywny powinien mieć długości trzech metrów. Zarówno sztywny, jak i giętki hol, muszą być oznaczone białymi i czerwonymi pasami, lub chorągiewką, w kolorze czerwonym lub żółtym. Głównie po to, aby pozostali uczestnicy ruchu drogowego nie zechcieli wykorzystać luki między holującym się pojazdami do schowania się przed autami nadjeżdżającymi z naprzeciwka… Reasumując, hol musi być widoczny. Brak oznakowania czy niesprawne hamulce mogą być przyczyną mandatu, nałożonego przez policjanta w trakcie kontroli drogowej.

Nie, i nawet nie proś o holowanie na autostradzie!

Nawet nie proś kolegi o holowanie na autostradzie, to po prostu zabronione, dostępne tylko dla wyspecjalizowanych pojazdów pomocy drogowej i tylko do najbliższego zjazdu. Nie proś też o holowanie kolegi, który ciągnie przyczepę. To też zabronione. Nie wolno też holować auta z niesprawnymi hamulcami. Jeśli sprawny jest tylko jeden układ, możesz holować na sztywnym holu. I tu uwaga, hamulce muszą być sprawne realnie, a nie teoretycznie. Dlatego, jeśli hamulce masz sprawne, pod warunkiem, że możesz uruchomić silnik, a silnika na skutek awarii nie możesz… to nie masz sprawnych hamulców.

Holowanie zgodne z prawem

Holowanie powinno przebiegać zgodnie z prawem. A zgodnie z prawem oznacza, że połączenie powinno być odpowiednio oznaczone, auto holowane powinno być oznaczone trójkątem ostrzegawczym. Umieść go po lewej stronie. Nie zapalaj świateł awaryjnych, potrzebne są tylko światła mijania. Mając awaryjne, nie sygnalizujesz innym zamiaru skrętu lub zamiaru zmiany pasa ruchu.

Holowanie samochodu z automatyczna skrzynią biegów

Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów przebiega niemal tak samo, jak auta z manualną skrzynią. Pamiętaj tylko, że po pierwsze, skrzynia automatyczna smarowana jest olejem, dostarczanym przez pompę zasilaną działającym silnikiem, skoro więc nie możesz odpalić silnika, to istnieje ryzyko zatarcia skrzyni biegów. Dlatego holuj powoli, nie przekraczając prędkości 40 km/h, na krótkich dystansach. Dzięki temu koła nie przeniosą oporów i tarć na skrzynię, których ona nie będzie w stanie znieść… Dźwignię biegów ustaw w pozycji N i możesz się holować. No i pamiętaj, na kierowcy auta holowanego spoczywa obowiązek utrzymania odpowiedniego napięcia liny. Nie przekraczaj też dopuszczalnych prędkości, czyli 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim. A najlepiej, dla pewności, wezwij jednak pomoc drogową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *