Nie za rzadko wymieniasz olej?

Post dodany: w kategorii: porady.

Producenci zalecają wymianę oleju w określonych interwałach czasowych i kilometrowych, ale nijak owe zalecenia mają się do faktycznie użytkowanych samochodów.

Testy laboratoryjne przeprowadza się warunkach optymalnych dla pracy silnika, przy udziale doskonałej jakości paliwa, czystego powietrza, a badana jednostka napędowa pracuje w trybie porównywalnym może do trybu jazdy autostradą, ewentualnie w cyklu miejskim. Tymczasem nasze auta narażone są na pracę w warunkach dalekich od idealnych. Są również inne czynniki, sugerujące częstszą wymianę oleju w silniku.

Wymiana oleju według wskazań czujników

Nowoczesne auta, wyposażone w komputery pokładowe, zbierają informacje, dotyczące sposobu użytkowania auta, a na podstawie ich analizy oblicza dystans między kolejnymi wymianami oleju. Komputer analizuje oraz uwzględnia nawet liczbę uruchomień zimnego silnika. Czasem jest tak, że mimo, iż do zalecanego przez producenta terminu zostało jeszcze sporo kilometrów do przejechania, auto już sygnalizuje konieczność wymiany oleju. Nie powinieneś wówczas ignorować wskazań pokładowych czujników, licząc na to, że zapaliły się przypadkowo.

Wymiana oleju ze względu na zanieczyszczenie

Silniki w których olej jest zanieczyszczony cząstkami stałymi nadaje się tylko do wymiany. Auta wyposażone w filtry DPF dla diesla oraz GPF dla benzyniaków to coraz częstszy element samochodu. Zapełnione filtry należy oczyścić przez wypalanie. Do komory spalania trafia więcej paliwa, które podnosi temperaturę i umożliwia oczyszczenie układu. Problemem jest fakt, że należy jechać przez określony czas z niezmienienia prędkością na stosunkowo wysokich obrotach, co w realiach użytkowania samochodu jest mało prawdopodobne. Tymczasem, jeśli procedura wypalania filtra zostanie przerwana, po ściankach cylindrów spływa nadmiar paliwa, przedostając się do oleju i rozrzedzając co, co oznacza, że olej zaczyna tracić właściwości smarne. Wówczas olej nadaje się już tylko do wymiany, bez względu na okres, jaki upłynął od ostatniej wymiany.

Wymiana oleju w wyeksploatowanym pojeździe

Zalecenia producentów dotyczą głównie wymiany oleju aut zdrowych, silników w pełni sprawnych, takich, które dopiero opuściły fabrykę. Natomiast z wiekiem silnik się zużywa, a im bardziej jest zużyty, tym więcej zanieczyszczeń dostaje się do oleju. Dlatego, im auto starsze i bardziej wyeksploatowane, tym częstsza powinna być wymiana paliwa i bez względu na sugestie producenta, nie powinno się jeździć na oleju więcej niż 10 tysięcy kilometrów.

Wymiana starego oleju silnikowego

Bez względu na przebieg auta, jeśli od ostatniej wymiany upłynął rok, powinieneś zdecydować się na wymianę oleju. Dlaczego? Teoretycznie, olej ma długi termin przydatności do użycia. Jednak termin ten obowiązuje wówczas, gdy olej jest szczelnie zamknięty w fabrycznym opakowaniu. Wówczas faktycznie może stać na półce w garażu przez długi czas. Jednak, jeśli otworzysz opakowanie i wlejesz olej do silnika, to olej zaczyna mieć kontakt z powietrzem, a olej utlenia się pod jego wpływem. To oznacza, że po roku oleju w oleju jest niewiele. Chyba, że używasz oleju o przedłużonej trwałości, co oznacza, że masz dwa lata na używanie oleju po wymianie. Również syntetyk o przedłużonej trwałości może ci służyć przez rok lub dystans 15 tysięcy kilometrów, natomiast oleje półsyntetyczne i mineralne mogą być eksploatowane przez 10 tysięcy kilometrów.

Wymiana oleju silnikowego to podstawa zdrowia silnika

Wymiana oleju silnikowego to podstawa zdrowia silnika, dlatego, mimo, że zalecenia producentów często sugerują duże interwały między wymianami, należy się w tym względzie kierować zdrowym rozsądkiem i ostrożnością. Wszak nikomu nie należy życzyć naprawy czy wymiany silnika, do której sprawdzają zaniedbania. A im starsze auto tym dystansie należy skracać, aby przedłużyć życie jednostki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *