Kiedy zapali się check engine

Kokpit auta, panel z kontrolkami

Post dodany: w kategorii: porady.

Auta, sprzedawane na terenie Europy od 2001 roku obowiązkowo wyposażone są w system samodiagnozy. Dowiadujesz się o tym najczęściej wówczas, gdy zapali się kontrolka z symbolem silnika. Żółty check engine. Oczywiście, z reguły człowiek zaczyna reagować trochę nerwowo, tymczasem nie do końca jest to powód do paniki.

Wyświetlany komunikat na panelu licznika samochodu

Zapalona kontrolka check engine może symbolizować coś poważnego, ale też drobiazg, którego jednak nie należy lekceważyć. Jedno jest pewne – z kontrolka należy udać się do serwisu, gdyż może oznaczać awarię sondy lambda. Dzieje się tak kiedy czujniki przekazują do sterowników informację o niewłaściwym składzie spalin, a auto ma gorsze osiągi,zwiększa się też zużycie paliwa. Może też sygnalizować awarię katalizatora lub filtra DPF, zablokowany zawór recyrkulacji spalin (EGR), które mają wpływ oczyszczanie spalin i ich jakość. Świadczyć też może o awarii układu wtryskowego, kiedy do cylindrów trafia niewłaściwa dawka mieszanki. Praca silnika w tej sytuacji zostaje zakłócona czy o wadliwej pracy układu zapłonowego, o czym świadczą malejące osiągi. W wyniku tego działania niespalone paliwo może w efekcie zniszczyć katalizator.

Możliwość kontynuowania jazdy

Samo zapalenie się kontrolki nie jest powodem do panicznych ruchów, zwłaszcza, jeśli silnik nadal pracuje równomiernie. To może być też odnotowane przez komputer niewłaściwe wskazanie odczytów czujników, chwilowy błąd. Może parametry chwilowo przekroczyły wartości zaprogramowane przez producenta. Może do czujnika dostała się wilgoć lub zaśniedziały styki. To jednak jest już powód, aby udać się do warsztatu i upewnić się, że z naszym autem nic się nie dzieje. Tego typu błędy mogą samoczynnie wykasować się z pamięci sterownika po określonej liczbie uruchomień silnika. Zresztą, przyczyną zapalenia się kontrolki może być zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej lub próby odpalenia zamoczonego auta.

Dwóch mechaników reperuje auto, zaglądają do silnika i przewodów

Kontrolka check engine potrafi zapalić się a później samoczynnie zgasnąć. Może również zapalić się w czasie jazdy. Gorzej, jeśli pojawia się i znika w czasie normalnej jazdy. To znak, że z autem koniecznie trzeba stawić się w warsztacie i podłączyć komputer pod urządzenie diagnostyczne.

Bezwzględnie natomiast trzeba udać się na serwis wówczas, gdy silnik pracuje w trybie awaryjnym silnika a nie ma mocy. To już sytuacja kwalifikowana do tych poważnych, jeśli jesteś w okolicy miasta zasięgnij rady w najbliższym centrum pomocy drogowej. Koniecznie pamiętaj, by poruszać się ostrożnie.
Warto również nadmienić, że wiele serwisów proponuje skasowanie błędów i wyczyszczenie pamięci komputera. Niestety, to nie jest rozwiązanie, bo kontrolka będzie się stale pojawiać na pulpicie. To zabieg bardziej kosmetyczny, dla oczu kierowcy, za który co chwilę płacisz. Sam możesz zrestartować system, odcinający napięcie elektryczne od komputera pokładowego.
Reasumując, kontrolki check engine nie możesz lekceważyć, ale też nie musisz od razu panikować i doszukiwać się strasznej awarii silnika. To może być drobiazg, którego wyeliminowanie pozwoli ci cieszyć się dalszą jazdą. Jeśli jednak jesteś bardzo ostrożny i podróżujesz z całą rodziną – śmiało skorzystaj z firm, które oferują naprawy na drodze i to gdziekolwiek jesteś!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *