Wrzuć na luz – jak jeździć automatem?

dłoń na automatycznej skrzyni biegów

Post dodany: w kategorii: porady.

Gdy raz wsiądziesz za kółko samochodu z automatyczną skrzynią biegów, już nigdy nie kupisz auta z manualną skrzynią biegów. Mimo obaw, jakie ogarniają większość kierowców przed pierwszą jazdą automatem, w Polsce coraz więcej samochodów posiada właśnie taką skrzynię biegów. Jak jeździć automatem?

Czym różni się automat od skrzyni manualnej?

Aby ruszyć, lub zmienić bieg w czasie jazdy, gdy posiadasz auto ze skrzynią manualną, musisz wcisnąć sprzęgło, zmienić bieg dźwignią zmiany biegów, a następnie puścić sprzęgło i dalej wciskać gaz. Skrzynia manualna ma 1 bieg, 2, 3, 4, 5 i czasem 6 oraz bieg wsteczny. Niewprawiony kierowca może mieć problem z płynną zmianą biegów przy tym typie skrzyni biegów. Jednak sądzę, że każdy powinien nauczyć się prowadzić pojazd z manualną skrzynią biegów, zanim doceni skrzynię automatyczną.

Zupełnie inaczej wygląda moment zmiany biegów w czasie jazdy autem w automacie. W takim aucie nie ma sprzęgła. Jego rolę przejmuje pedał hamulca. Operujemy więc tylko hamulcem i pedałem gazu. Auta z tym rodzajem przekładni także posiadają drążek zmiany biegów. wygląda on jednak zupełnie inaczej.

kierowca z dłonią na automatycznej skrzyni biegów
Shares
  • https://www.facebook.com/drogowipomocnicy/
  • https://plus.google.com/100441567854352651964

Jak wygląda drążek zmiany biegu w automacie?

Zamiast tradycyjnych 1, 2, 3, 4, 5 i R, na dźwigni zmiany biegów w skrzyni automatycznej zobaczymy P, R, N, D i czasem S. Choć na pierwszy rzut oka wydają się one wzięte nie wiadomo skąd, a siedząc pierwszy raz w automacie możesz mieć problem z rozszyfrowaniem ich, bardzo szybko opanujesz tą przekładnie. Aby móc zmienić bieg w tym rodzaju skrzyni biegów, musimy wcisnąć najpierw hamulec, a następnie przerzucić bieg.

  • P – Parking

Pozycję tę wybierasz, gdy parkujesz samochód. Koła są blokowane. W tej pozycji praktycznie nawet nie musisz zaciągać hamulca ręcznego, gdy stoisz na wzniesieniu. Ważne jest by pamiętać, aby NIGDY nie włączać P w czasie jazdy. Spowoduje to gwałtowne zatrzymanie się pojazdu, a sama skrzynia zmiany biegów może zostać uszkodzona. P wrzucamy, gdy samochód całkowicie się zatrzyma.

  • R – Revers – czyli bieg wsteczny

Co się dzieje, po wybraniu biegu wstecznego, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Tak samo jak w czasie jazdy autem ze skrzynią manualną, wrzucenie wstecznego w czasie jazdy może się źle skończyć. Auto powinno zupełnie się zatrzymać zanim włączymy R. W innym przypadku istnieje możliwość, że skrzynia biegów zostanie uszkodzona.

  • N – Neutral –  innymi słowy luz

Na tym biegu silnik samochodu nie napędza kół. Jednak, w przeciwieństwie do parkingu, mogą się one swobodnie poruszać. Sądzisz, że w czasie korków Neutral sprawdzi się idealnie? Nic bardziej mylnego! W przeciwieństwie do aut z przekładnią manualną, w skrzyniach biegu automatycznych wręcz odradzane jest wrzucanie luzu w czasie krótkich postojów. W tym trybie pracy skrzyni, smarowanie mechanizmów jest mniejsze niż na innych biegach. Wszystko to dlatego, że na luzie ciśnienie oleju gwałtownie spada. Dużo lepsze dla skrzyni automatycznej jest przytrzymywanie auta hamulcem. Dzięki temu w korkach używasz tylko gazu i hamulca.

W trybie N możliwe jest przetaczanie samochodu. Jednak jeśli twoje auto musi zostać holowane, musisz pamiętać, że nie każde auto w automacie można holować. Wiele modeli aut z automatycznymi skrzyniami biegów ma ograniczony dystans holowania do kilkudziesięciu kilometrów. Istnieją także takie, których nie można holować wcale. Warto sprawdzić, czy Twoje auto można holować, zanim nadejdzie taka konieczność. Sprawdzić to można w instrukcji Twojego samochodu.

  • D – Drive – tryb jazdy do przodu

Drive to najczęściej używany tryb pracy przekładni automatycznych. Aby wrzucić ten bieg, należy wcisnąć hamulec gazu i przekładnią zmienić pozycję skrzyni biegów na D. W tym trybie pracy skrzynia biegów sama przerzuca sobie kolejne biegi. Wszystko zależy od prędkości z jaką porusza się samochód, od tego, z jakim obciążeniem działa silnik oraz od tego, jak głęboko kierowca wciska pedał gazu.

W każdym samochodzie z przekładnią automatyczną, komputer pokładowy pokazuje, na jakim biegu pracuje silnik. W czasie jazdy na Drivie nie zmieniamy już kolejnych biegów. jedynka czy dwójka przerzucają się same. To główna różnica między skrzynią manualną i automatyczną.

  • S – Sport – tryb sportowy

Niektóre auta z automatyczną skrzynią biegów posiadają także tryb pracy sportowy. Działa on w podobny sposób do Drive. Różnica polega na tym, że auto pracuje na wyższych obrotach. Tryb sportowy nie należy do ekonomicznych. W czasie jazdy na Sporcie bardzo szybko może okazać się, że Twój bak jest już pusty. Dlatego też tryb ten nie sprawdza się na dłuższą metę.

  • W – Winter – tryb zimowy

Trybu zimowego nie posiadają wszystkie skrzynie automatyczne. Tryb ten przeznaczony jest do jazdy w niebezpiecznych warunkach takich jak śliska nawierzchnia. W tym trybie skrzynia często rusza z drugiego biegu. Nie powinno się używać tego trybu, gdy nie jest to konieczne.

  • M i +/- – tryb ręcznej zmiany biegów

Dzięki temu trybowi, użytkownik automatycznej skrzyni biegów ma możliwość przełączyć się na manualną. Gdy przełączysz drążek zmiany biegów na tryb M, możesz dodawać i odejmować kolejne biegi. Tryb ten jest dodatkiem do automatycznych skrzyń biegów. Jego obecność lub brak w żaden sposób nie wpływa na działanie automatu.

kierowca z dłonią na automatycznej skrzyni biegów
Shares
  • https://www.facebook.com/drogowipomocnicy/
  • https://plus.google.com/100441567854352651964

Gdy potrzebujesz holowania

Automatyczna skrzynia biegów to z pewnością wygoda i prostota używania. Co jednak, gdy z jakiegoś powodu będziesz potrzebować holowania samochodu? Już wcześniej pisałem, że warto sprawdzić w instrukcji obsługi auta jaką odległość możemy holować nasze auto. W tej samej instrukcji znajdziesz informacje o tym, z jaką prędkością możesz holować samochód. Najczęściej prędkość ta nie przekracza 50 km/h (prędkość maksymalna oscyluje między 30-40 km/h).

Warto także pamiętać o tym, że auto holujemy na Neutralu z włączonym silnikiem. W przeciwnym wypadku skrzynia biegów traci smarowanie i bardzo łatwo ją uszkodzić. Jeżeli musisz holować auto dlatego, że nie da się go odpalić, musisz przemyśleć czy warto go wziąć na tradycyjny hol. Jeżeli to jedyna możliwość, podczas holowania nie przekraczaj 40 km/h.

Istnieje jednak inna metoda. Z przyjemnością pomogę Ci bezpiecznie holować auto na terenie Warszawy. W przypadku awarii lub wypadku, wystarczy zadzwonić, byśmy pojawili się na miejscu zdarzenia ze specjalnym samochodem holowniczym. Posiada on tak zwany motyl holowniczy. Dzięki temu, że oś, na którą jest napęd nie styka się z ziemią, mamy pewność że nie uszkodzisz swojej skrzyni biegów.

Dobrze wiem, jak kosztowna może być naprawa automatycznej skrzyni biegów. Ponieważ auta w automacie stały się w ostatnich latach coraz bardziej modne, specjaliści także liczą sobie odpowiednio za naprawę. Właśnie dlatego tak ważne jest, by zadzwonić po odpowiednią pomoc drogową, która zna się na wykonywanej pracy i robi to z pasji do aut i chęci pomocy swoim klientom. Profesjonalny sprzęt i możliwość uratowania Twojej skrzyni biegów są tym, co nas napędza. Jestem w stanie bezpiecznie przetransportować Twój samochód bez limitów odległości, czy prędkości. Ufając mi masz pewność, że Twoje auto jest bezpieczne.

Skrzynia automatyczna hit czy kit?

Odpowiednie używanie automatycznej przekładni pozwoli nam cieszyć się nią przez długie lata. Kupując samochód w automacie stawiasz na wygodę. Jazda takim autem jest też bardziej ekonomiczna w porównaniu do skrzyni manualnej. Dobrze jest wiedzieć, jaki typ skrzyni automatycznej posiada Twój samochód, by odpowiednio o nią dbać. Mimo, że przeciwnicy automatów twierdzą, że jazda takim samochodem jest nudne, uważam, że auta w automacie mają swój niepowtarzalny urok. To wygoda i luksus. Gdy już raz kupisz auto z automatyczną przekładnią, przestaniesz myśleć o powrocie do skrzyni manualnej. Automatyczne skrzynie biegów w dzisiejszych samochodach już nie “szarpią” podczas zmiany biegu. Przechodzą tak płynnie, że gdyby nie informacja o tym, na jakim biegu pracuje właśnie samochód, nie zauważyłbyś momentu zmiany biegu.

Automatyczna skrzynia biegu przy odpowiednim używaniu jest z pewnością hitem. Pamiętaj jednak o  tym, by wybierać tryby w odpowiednim momencie i nie holować takiego auto tradycyjnymi sposobami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *