Świece zapłonowe – awaria i wymiana

świece zapłonowe

Post dodany: w kategorii: porady.

Objawy awarii świecy zapłonowych

Świece zapłonowe są elementem eksploatacyjnym samochodu i należy regularnie dokonywać ich wymiany. Najtańsze świece niklowe wymienia się co 30 tys. km. Irydowe i platynowe co 60-80 tys. km. Natomiast wzmocnione gwarantują sprawność przy przebiegach w okolicach już 100 tys. km. Zwlekanie z wymianą może skończyć się wcześniejszym zużyciem m.in. cewki zapłonowej, której wytrzymałość szacuje się na nawet 200 tys. km. Jednak konieczność wymiany może nastąpić wcześniej, gdyż wystąpią tego objawy. Przede wszystkim są nimi problemy z poprawnym działaniem silnika.

Podstawowym problemem jest utrudnione bądź całkowicie niemożliwe odpalenie samochodu, zwłaszcza jeśli silnik jest zimny. Kolejnym objawem jest jego nierówna praca. Tu możliwości jest wiele poza tym elementem, jednak świece zapłonowe również mogą powodować z tym problemy. W szczególności na niskich obrotach auto może szarpać, a obroty falować. Ponadto zwiększone spalanie paliwa także jest objawem zużytych świec zapłonowych, chociaż mogą być to problemy z innymi elementami jak sondami lambda lub czujnikami.

W celu diagnozy świec zapłonowych należy dokonać ich oględzin. Stopa izolatora nie powinna mieć uszkodzeń, a jej barwa być płowa, szarożółta lub szarobiała. Nie powinny się na świecy znajdować naloty oleju bądź paliwa lub sadza. Istotna jest również elektroda czołowa, której dwa elementy nie mogą być zużyte. Pamiętajmy, że często awaria świecy zapłonowych może skutkować unieruchomieniem auta. Dlatego pomoc drogowa Warszawa świadczy usługi dla kierowców, którym samochód nie chce się uruchomić. Czasami nawet najmniejsza kolizja z sarną może sprawić, że również nasz silnik nie będzie już pracował właściwie.

Świece zapłonowe przy instalacji LPG

Świece zapłonowe przy instalacji LPG są bardziej obciążane ze względu na m.in. gorszy zapłon mieszanki powietrza i gazu, zwiększoną temperaturę pracy oraz wyższe napięcie, gdyż wzrasta rezystancja. Przy instalacji LPG zaleca się świece jednoelektrodowe. W celu zmniejszenia napięcia producenci stosują elektrody środkowe o mniejszej średnicy oraz zmniejsza się odstęp pomiędzy elektrodami. Świece pod instalację LPG mają także dłuższe stożki izolatorów. Przez wyższe temperatury pracy stosuje się świece zapłonowe, które mają wyższą wartość cieplną, dzięki czemu żywotność takich świec będzie przedłużona. Czasami może okazać się, że wezwanie pomocy drogowej Włochy będzie najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji.

Z jaką siłą dokręcać świece zapłonowe?

Świece zapłonowe mają trwalszą konstrukcję od świec żarowych. Mimo tego nadal istotne jest, aby użyć odpowiedniej siły, ponieważ odpowiednio zamontowana świeca zapłonowa gwarantuje poprawność działania i uniknięcie ewentualnych szkód. Słabo przykręcona świeca nie będzie działać w pełni skutecznie, a nawet może wystrzelić. Natomiast zbyt mocno dokręcona może doprowadzić do ukręcenia się świecy lub uszkodzenia gwintu. Wtedy operacja usunięcia świecy może zakończyć się dużymi kosztami, gdyż kończy się czasami nawet ściąganiem głowicy. Innym skutkami jest przedwczesny zapłon wywołany przegrzaniem końcówki izolatora i zniszczeniem elektrody świecy zapłonowej wraz ze zrobieniem dziury w denku tłoka. Istnieje także ryzyko uszkodzenia m.in. cewki zapłonowej. Kiedy nie jesteśmy zdatni aby wymienić samodzielnie świece zapłonowe to laweta Warszawa może przetransportować samochód do najbliższego warsztatu.

Wkręcenie świec zapłonowych należy wykonać na zimnym silniku. Uprzednio powinno się wyczyścić ich okolice, aby po wykręceniu świecy nie wpadły zanieczyszczenia do głowicy. Świece można odkręcić specjalnym kluczem do świec bądź nasadką, która zawiera gumę w środku – przez co jej wyciągnięcie nie sprawi problemów. Natomiast w celu odpowiedniego dokręcenia świecy rekomenduje się użycie klucza dynamometrycznego lub stosowanie się  instrukcji i dokonanie ruchu o odpowiednim kącie. Sam moment i kąt obrotu jest zazwyczaj podany przez producenta na opakowaniu świecy. Świece o rozmiarze M10 dokręca się zazwyczaj z momentem 15 Nm, a M14 z siłą 28 Nm.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *