Światła samochodowe – co tak naprawdę o nich wiesz?

Mechanik prezentujący reflektor

Post dodany: w kategorii: porady.

Jeździsz codziennie, a może co drugi dzień, przez polskie ustawodawstwo jesteś zobowiązany zawsze je używać, kupujesz żarówki, wymieniasz, zmieniasz na inne podczas złej pogody, a czy tak naprawdę wiesz do czego służą? A może używasz ich nieprawidłowo? Jeśli zwątpiłeś w swoją wiedzę – przeczytaj nasz tekst- oświecimy Cię!

Cofnijmy się trochę w czasie

Początek samochodów to oczywiście ogromny postęp w technice i nieograniczona możliwość poruszania się dla człowieka. Konie odpoczęły w stajni, a mechaniczne ruszyły na drogi. Problem zrodził się jednak zaraz po zajściu słońca, jak i przy sporym zachmurzeniu uniemożliwiającemu widzenie. Jazda stawała się niebezpieczna, a do współczesnych świateł halogenowych było jeszcze daleko. Zaczęto więc od oświetlania pojazdów. Zabawne prawda? Jazda dla odważnych, bez możliwości kontrolowania drogi przed nami. Co prawda samochody w tamtych czasach nie rozwijały zawrotnej prędkości, jednakże sam zamysł z perspektywy czasu wydaje się być dziwny. Wieszano więc lampy naftowe, czy też karbidowe, aby zaznaczyć swoją obecność na drodze.

Początek świateł samochodowych, podobnych do tych używanych obecnie wyznacza się na 1913 rok. Wtedy pojawiły się pierwsze żarówki, które miały zbyt niską moc, aby dobrze oświetlać przestrzeń przed samochodem. 11 lat później opatentowano żarówki dwużarnikowe. Śmiało można je zakwalifikować jako światła mijania i drogowe. Obecnie nikt nie wyobraża sobie nocnej wyprawy samochodem bez włączonych świateł, których jakość jest coraz lepsza. Widoczność zatem pozwala już z daleka dostrzec pieszych na poboczu, czy zbliżający się drugi pojazd. To ważna rzecz by uniknąć wypadku drogowego, oraz kosztów późniejszego holowania.

 

Przegląd samochodu, analiza natężenie światła w reflektorach auta

Dura lex, sed lex

Warto zajrzeć do kodeksu Prawa o ruchu drogowym, gdzie w artykule 51 punkt pierwszy możemy wyczytać jasno:

,, Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.”

Nie ma więc wyjątku – brzydka, czy ładna pogoda, dzień, noc, teren oświetlony, tunel – nieważne, światła mają się palić. Jeśli jednak przekroczymy naszą zachodnią granicę, zasady zmieniają się całkowicie. Niemcy, tak jak wiele innych krajów nie umieścili podobnego przepisu, dlatego poruszanie się na terenie tego kraju nie zobowiązuje nas do zapalania świateł za dnia.

Polskie ustawodawstwo daje nam wolną kwestię w postaci rodzaju świateł, jakie mają się palić. Z tego też względu w ciągu dnia, podczas dobrej widoczności możemy pozwolić sobie na zapalenie świateł do jazdy dziennej, które są obowiązkiem w każdym europejskim samochodzie od 2011 roku. Wtedy też zaczęto masowe montowanie takowych świateł samodzielnie. Z tej racji opatrzono to odpowiednimi przepisami:

  • sprzęt musi mieć homologację
  • światła muszą być prawidłowo zamontowane (odległość od świateł nie może być mniejsza niż 600 mm, znajdować się muszą na wysokości 250 mm do 1500 mm, a maksimum 400 mm od bocznego obrysu auta)

Nieprawidłowości wykryte podczas kontroli Policji są oczywiście karane mandatem, stąd też nasza rada, aby zawsze wozić ze sobą zapasowe żarówki, które mogą nam uchronić budżet przed niepotrzebnym mandatem.

 

mechanik mocujący reflektor w aucie

 

Rodzaje świateł i ich funkcje:

  • Światła mijania – czyli najczęściej używane światła potocznie nazywane krótkimi, z racji ich zasięgu. Ich zadanie jest proste – oświetlać drogę przed pojazdem. Obowiązkowo musimy je zapalać za dnia.
  • Światła drogowe – potocznie nazywane też długimi, czyli światła, które używamy od zmierzchu do świtu. Ich zasięg pozwala znacznie zwiększyć widoczność, dzięki czemu dużo lepiej prowadzi nam się samochód w porze nocnej. Światła te skonstruowane zostały tak, aby światło padało symetrycznie, równomiernie na prawą i lewą stronę. Światła drogowe mają jednak swój mankament. Trzeba je wyłączać i zmieniać na światła mijania podczas mijania innych uczestników ruchu drogowego.
  • Światła przeciwmgłowe – mgła, ograniczona przejrzystość powietrza, czyli największa zmora kierowców, szczególnie tych niedzielnych, którzy nie są przyzwyczajeni do złych warunków na drogach. Każdy samochód obowiązkowo musi być wyposażony w tylne światła przeciwmgłowe, które są barwy czerwonej i mogą być stosowane wyłącznie w przypadku bardzo słabej widoczności, która spadnie poniżej 50 m. Przednie światła są nieobowiązkowe, aczkolwiek coraz częściej spotykane w samochodach. Są one barwy żółtej bądź żółtej selektywnej i mogą być stosowane wyłącznie w dwóch przypadkach:
    1. Gdy warunki na drodze są bardzo złe, a zmniejszona przejrzystość utrudnia nam prowadzenie pojazdu.
    2. W czasie dobrej widoczności, ale na odcinku oznaczonym odpowiednimi znakami, które zezwalają nam na korzystanie z tych świateł (kręte drogi).

Światła awaryjne:

  • Kierunkowskazy – znane wszystkim bardzo dobrze, chociaż patrząc na niektóre pojazdy na drodze, można się zastanowić czy aby na pewno. W ramach przypomnienia, informujemy, że służą do sygnalizowania zmiany kierunku jazdy, bądź pasa ruchu.
  • Światła hamowania ,,stop” – sygnalizują hamowanie pojazdu. Włączają się automatycznie w momencie używania pedału hamulca.
  • Światła pozycyjne – czyli obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu. Są to dwie białe lampy z tyłu i komplet czerwonych z tyłu. Włącza je się w warunkach niedostatecznej widoczności podczas postoju bądź zatrzymania, które wynika z warunków ruchu lub przepisów. Powinny umożliwiać widoczność pojazdu już z 300 metrów (przy dobrej przejrzystości).
  • Światła odblaskowe – czyli prymitywna forma świateł mająca zapewnić widoczność pojazdu oświetlonego przez inny pojazd.
  • Światła awaryjne – główny sygnalizator awaryjnych sytuacji. Jeśli więc twój postój spowodowany jest awarią pojazdu bądź wypadku masz obowiązek zasygnalizować. W konsekwencji możesz utrudniać ruch bądź stwarzać nawet minimalne zagrożenie na drodze.

 

Komplet żarówek samochodowych: kierunkowskaz, światło mijania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *