Jak mądrze wybrać Assistance?

Przerażona kobieta, która rozmawia przez telefon

Post dodany: w kategorii: porady.

Stare porzekadło mówi, że jeśli stać Cię na krowę, musi Cię być stać też na łańcuch – to powiedzenie bardzo dobrze nawiązuje do współczesnych ubezpieczeń samochodowych. Decydując się na zakup auta, należy pamiętać o wykupieniu nie tylko obowiązkowego ubezpieczenia – warto zdecydować się również na auto casco, albo chociaż na assistance. Czym się kierować przy wyborze pakietu assistance oraz co takie ubezpieczenie powinno zawierać?

Czym jest ubezpieczenie assistance?

Ubezpieczenie assistance to najogólniej mówiąc pakiet usług, które wyświadczy nam firma ubezpieczająca w sytuacji awaryjnej. W przypadku pojazdów pomoc ta może obejmować bardzo szeroki zakres usług – od przywiezienia paliwa w sytuacji jego braku, aż po załatwienie hotelu, tłumacza czy zastępczego pojazdu w przypadku stłuczki lub bardzo poważnej awarii samochodu.

Co powinien zawierać każdy pakiet assistance?

Wybierając najlepszy dla siebie pakiet ubezpieczeniowy assistance trzeba zrewidować swoje potrzeby. Niezależnie od tego, jak często i jak dalekie trasy pokonujemy oraz czy jeździmy więcej po mieście czy poza terenem zabudowanym, w pakiecie powinniśmy posiadać następujące usługi:

  • holowanie do miasta zamieszkania lub w pobliże tego miasta
  • pomoc na miejscu zdarzenia
  • przyjazd mobilnego mechanika w sytuacji awarii akumulatora lub przegryzionych przez dzikie zwierzęta przewodów zasilających
  • przyjazd pracownika z paliwem w sytuacji jego braku
  • samochód zastępczy przynajmniej na okres kilku dni

Oprócz tych podstawowych, w ramach pakietu assistance powinny znaleźć się jeszcze dodatkowe usługi.

rozmowa kobiety z kierowcą pomocy drogowej

Holowanie holowaniu nie równe

Bardzo często w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) ubezpieczyciel limituje odległość, przez którą będzie holował nasz pojazd. Czasami klauzula mówi o holowaniu przez określoną liczbę kilometrów (na przykład 300 km, 500 km, 700 km) lub ogranicza holowanie tylko do jednego państwa. Zawierając polisę z assistance, warto upewnić się, dokąd laweta z autopomocy bądź holownik może zabrać nasz pojazd. W sytuacji, gdy w pakiecie podstawowym holowanie obejmuje tylko Polskę, a często wybieramy się za granice, warto dokupić dodatkowo holowanie z innych państw.

Mobilny mechanik i inne mobilne usługi

Podczas zawierania umowy należy zwrócić uwagę na pakiet usług mobilnych. Często są one w mniej lub bardziej znaczący sposób ograniczane. Przykładowo, w ciągu trwania polisy (najczęściej jest to 1 rok) można wezwać lawetę tylko określoną ilość razy. Każde dodatkowe wezwanie będzie płatne. Podobnie wygląda sytuacja z wzywaniem pracownika z paliwem czy mobilnego mechanika.

Co warto dokupić w ramach assistance?

Oprócz wymienionych powyżej, najbardziej podstawowych elementów pakietu assistance, warto dokupić też dodatkowe pakiety ochronne. Są to pakiety obejmujące przede wszystkim:

  • samochód zastępczy takiej samej klasy, jak samochód, który jest ubezpieczony, bez limitu czasowego, na cały czas naprawy
  • prywatną pomoc medyczną w przypadku konieczności jej udzielenia
  • wsparcie tłumacza przysięgłego na miejscu zdarzenia
  • naprawę samochodu w najbliższym autoryzowanym warsztacie na terenie danego państwa lub obszaru.

Takie usługi często nie są zawarte w podstawowym pakiecie. Ich cena najczęściej nie jest wysoka, a świadczone w ramach rozszerzonej polisy usługi mogą okazać się bardzo przydatne zwłaszcza tym osobom, które dużo podróżują.

wciąganie auta na lawetę

 

Assistance a kradzież samochodu

Kradzież pojazdu to jedna z najmniej przyjemnych sytuacji, z którą można się spotkać w czasie podróży. Według statystyk, w danym państwie zdecydowanie częściej kradnie się pojazdy na zagranicznych rejestracjach, aniżeli pojazdy miejscowych obywateli. Większość ubezpieczeń assistance obejmuje pomoc w przypadku kradzieży, jednak zawierając umowę, warto dokładnie zapoznać się z jej warunkami. Jeśli kradzież nie jest wyszczególniona jako sytuacja, w której przysługuje assistance, warto dokupić od niej ubezpieczenie.

Assistance od dealera samochodowego

Dealerzy samochodowi bardzo często sprzedają nowe lub używane auta wraz z pakietami ubezpieczeniowymi, które są dużo korzystniejsze cenowo dla klienta. Zwłaszcza przy zakupie pojazdu na firmę salony samochodowe szczególnie chętnie oferują pakiety ubezpieczeniowe obejmujące AC i assistance. Oferty salonów samochodowych są najczęściej dużo korzystniejsze od ofert agencji ubezpieczeniowych. Oznacza to, że ubezpieczenie może kosztować znacznie mniej, lub że za te same pieniądze można kupić lepszy pakiet.

Assistance przy wypadku i przy awarii mechanicznej

Pomoc firmy ubezpieczeniowej różni się w zależności od okoliczności zdarzenia. Inny pakiet usług przysługuje nam po wypadku drogowym, inny podczas awarii mechanicznej.

Pomoc przy wypadku

Gdy po drodze zdarzy się wypadek, pomoc assistance powinna obejmować:

  • holowanie od miejsca zamieszkania lub do najbliższego warsztatu samochodowego
  • samochód zastępczy przynajmniej na podróż powrotną lub bilet autobusowy/kolejowy/lotniczy do miejsca zamieszkania
  • jeśli nie ma możliwości dotarcia do miejsca zamieszkania tego samego dnia, ubezpieczenie powinno gwarantować również hotel
  • pomoc tłumacza i pomoc prawną – jeśli zajdzie taka konieczność.

Wymienione powyżej świadczenia to minimum, które powinno obejmować każde assistance w ramach pomocy po wypadku drogowym. Jeśli oferowana przez ubezpieczyciela polisa tego nie uwzględnia, warto ją uzupełnić.

 

Pomoc przy awarii mechanicznej

W sytuacji, gdy samochód ulegnie awarii, pomoc assistance powinna obejmować:

  • przyjazd mobilnego mechanika i usunięcie awarii na miejscu (o ile jest to możliwe)
  • jeśli usunięcie awarii nie jest możliwe na miejscu, holowanie pojazdu do warsztatu lub do miejsca zamieszkania
  • nocleg (w razie konieczności)
  • auto zastępcze lub bilet powrotny do miejsca zamieszkania.

Oferty ubezpieczycieli są bardzo zróżnicowane, dlatego warto przed zawarciem umowy dokładnie zapoznać się z warunkami ubezpieczenia. To pozwoli nie tylko na dokładne poznanie swoich praw jako ubezpieczonego, lecz także na spersonalizowanie swojej polisy. Jeśli okaże się że assistance nie udzieli pomocy (co zdarza się często) prosimy o kontakt z naszą pomocą drogową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *