Odczuwasz drgania na kierownicy podczas jazdy samochodem? Sprawdź to, zanim będzie za późno!

dłonie na kierownicy auta

Post dodany: w kategorii: porady.

Drgania na kierownicy są nie tylko męczące dla kierowcy, nie tylko powodują dyskomfort w prowadzeniu auta, ale też mogą być potencjalnie niebezpieczne i prowadzić do tragedii na drodze. Warto więc sprawdzić, czy za drganiami kierownicy “stoi” jakaś banalna rzecz, jak zużyta opona lub skrzywiona felga, czy też poważna awaria. Cokolwiek to jest, należy to jak najszybciej wyeliminować. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo.

Drgań na kierownicy nie wolno w żadnym razie lekceważyć. To, że drgania przenoszą się na przednią karoserię i kierownicę oznacza, że twoje auto traci stabilność i swoje właściwości jezdne, staje się śmiercionośnym pociskiem z opóźnionym zapłonem. Bagatelizowania drgań może doprowadzić nie tylko do bardziej kosztownym napraw, ale przede wszystkim do tragedii na drodze. Dlatego powinno się je jak najszybciej zdiagnozować i wyeliminować.

Drgania przenoszą się na kierownicę lub nadwozie, bywają wyczuwalne podczas hamowania na pedale hamulca

Drgania przenoszą się na kierownicę lub nadwozie, bywają wyczuwalne podczas hamowania na pedale hamulca. Przez długi czas lekceważone mogą spowodować poważna awarię lub stać się przyczyną utraty panowania nad autem. Jeśli wyczuwasz drgania na pedale hamulca w chwili, gdy zaczynasz hamować, najpewniej masz do czynienia z awarią układu hamulcowego lub z uszkodzeniem piasty koła. Auto traci stabilność podczas hamowania. Przyczyny należy szukać w skrzywionych tarczach hamulcowych przednich, do czego dochodzi przy gwałtownym hamowaniu na skręconych kołach, przy wjeżdżaniu do kałuży z rozgrzanymi hamulcami. Inną przyczyną może być też uszkodzona piasta koła, która niszczy się podczas jeżdżenia na wysokie krawężniki ze zbyt duża prędkością lub po wjechaniu z dużą prędkością w dziurę w jezdni.

Jeśli czujesz drgania na kierownicy, musisz zaobserwować, w jakich sytuacjach drganie się nasila

Jeśli czujesz drgania na kierownicy, musisz zaobserwować, w jakich sytuacjach drganie się nasila. Jeśli na przykład podczas przyspieszania, to może sugerować kłopoty ze strony układu napędowego. W autach z napędem na tylną oś lub napędem na cztery koła możesz mieć do czynienia z wyrobionymi krzyżakami wału napędowego. Możesz mieć również uszkodzone przeguby półosi napędowych, które psują się od dynamicznego ruszania na skręconych kołach. Posłuszeństwa najpierw odmawia krzyżak półosi, a potem kielich. Nie jest to tania usterka. Niekiedy nadmiernie zużyte poduszki zawieszenia zespołu napędowego również wywierają nacisk na półoś, wywołując drgania.

Niewyczuwalne podczas wolniejszej jazdy, bicie wzrastające wraz z prędkością

Wielu kierowców spotkało się z irytującym “biciem” na kierownicy podczas jazdy ze stałą prędkością. Niewyczuwalne podczas wolniejszej jazdy, nabierają mocy wraz z prędkością. Tutaj przede wszystkim należy sprawdzić, czy koła są należycie wyważone. Przyczyna może być na przykład przesunięty odważnik koła. Drgania przenoszą się na karoserię i kierownicę. Warto wówczas podjechać do zakładu wulkanizacyjnego, gdzie wulkanizator sprawdzi dokładne wyważenie koła. Aby to zrobić, niezbędny jest ich demontaż. Jednak koszt usługi nie będzie wygórowany. Gorzej, jeśli okaże się, że masz zniszczone opony lub felgi. O ile felgi stalowe można bez większych problemów wyprostować i wyważyć na nowo, to z aluminiowymi możesz mieć problem. Owszem, można spróbować, ponieważ istnieją zakłady specjalizujące się w prostowaniu aluminiowych felg, jednak bardzo często bywa tak, że należy kupić nową felgę, a to spory wydatek. Również nierówności na oponie, niewyczuwalne gołym okiem, mogą powodować bicie na kierownicy. Jeśli wulkanizator uzna, że opony trzeba zmienić, pozostanie ci tylko zakup co najmniej dwóch nowych opon, co również nie jest tanim rozwiązaniem.

Drgań na kierownicy, czyli popularnego “bicia” kierownicy, nie wolno lekceważyć

Drgań na kierownicy, czyli popularnego “bicia” kierownicy, nie wolno lekceważyć. To od układu kierowniczego, sprawnych hamulców i kół zależy twoje bezpieczeństwo na drodze. Od ciebie i twoich decyzji zależy też życie innych ludzi, twoich pasażerów, innych uczestników drogi, którzy mogli mieć tego pecha, by znajdować się w twoim pobliżu, gdy tracisz panowanie nad samochodem. Do tego, niewinne usterki, stosunkowo nie drogie w naprawie, mogą przerodzić się w poważne awarie, ponieważ drgania przenoszą się na inne elementy i podzespoły, prowadząc do uszkodzenia pozostałych elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia. Lepiej zapobiegać, niż potem całościowo naprawiać. Bezpieczniej i taniej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *